Dotazník

Dotazník mohou vyplnit pouze registrovaní uživatelé. Přihlásit se nebo se Registrovat.

Vítejte

Zjistěte více o svých osobních silných stránkách i o oblastech, kde se můžete dále zlepšovat v tom, jak používáte digitální technologie k výuce a učení. Odpovězte na 22 otázek tohoto sebehodnotícího dotazníku a získáte podrobnou zpětnou vazbu s užitečnými tipy pro váš osobní plán profesního rozvoje.

Tento sebehodnotící nástroj vychází z evropského rámce DigCompEdu

Poprvé publikováno výzkumným střediskem Joint Research Centre Evropské komise v angličtině v roce 2017 jako „European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu“ EUR 28775 EN ISBN 978-92-79 73494-6 doi:10.2760/159770 JRC107466 Za překlad zodpovídá společnost SCIO.
Evropská komise není za tento překlad zodpovědná a nezodpovídá za jakékoli důsledky využívání tohoto překladu.
Zpracováno s písemným souhlasem Evropské komise.

Tento nástroj pro sebehodnocení je založen na Evropském digitálním kompetenčním rámci pro Pedagogy (DigCompEdu). DigCompEdu stanovuje 22 kompetencí setříděných v šesti oblastech. Kompetence jsou vysvětleny na šesti různých úrovních znalostí (A1, A2, B1, B2, C1, C2). Cílovou skupinou DigCompEdu jsou pedagogové na všech úrovních vzdělávání, od předškolního po odborné, vysokoškolské a vzdělávání dospělých. Cílem tohoto rámce je podpora pedagogů ve využívání digitálních nástrojů, které tak povede k inovacím a zlepšení vzdělávání.

1. O dotazníku

Tento nástroj je určen k sebereflexi silných a slabých stránek při používání digitálních technologií ve vzdělávání. Hodnocení zahrnuje 22 položek, které reprezentují 22 kompetencí v DigCompEdu. Pro každou z těchto položek vyberte jednu z pěti možných odpovědí.

1.2 Úrovně v DigCompEdu a v tomto sebehodnotícím nástroji

Rámec DigCompEdu rozlišuje 6 různých, postupně postupujících úrovní kompetencí, sladěných s evropskými úrovněmi jazykových kompetencí CEFR (viz obrázek 1): Nováček (A1), Objevitel (A2), Praktik (B1), Expert (B2), Lídr (C1) a Průkopník (C2).

V tomto rámci jsou úrovně navrženy tak, aby popisovaly typické etapy a role, kterými pedagogové procházejí při integraci digitálních technologií do svých profesionálních postupů.

Přechod na další úroveň obvykle vyžaduje sled úkonů typických pro tento krok. Například při přechodu z druhé úrovně Objevitel (A2) na třetí úroveň Praktik (B1) musí pedagogové obvykle zesílit svůj repertoár digitálních strategií. K přechodu z úrovně Praktik (B1) na úroveň Odborník (B2) je však namísto zvyšování rozmanitosti zapotřebí strategičtější a systematičtější přístup.

Rámec DigCompEdu staví na tom, že pro pedagogy není důležité usilovat o zvládnutí kompetencí na úrovni C2 (nejvyšší). Podle rámce je zřejmé, že na úrovni C2 bude jen velmi málo učitelů a že ti, kdo jsou na úrovni C1, jsou již lídry ve svém oboru. Pro pedagogy je však důležité neustále pracovat na rozvoji kompetencí a snažit se je dále rozšiřovat tak, aby se učitelé dostali alespoň na úroveň Odborník (B2).

Sebehodnotící nástroj DigCompEdu operacionalizuje a kontextualizuje rámec DigCompEdu tím, že účastníkům předkládá jedno konkrétní tvrzení ke každé činnosti v rámci kompetencí DigCompEdu, tedy celkem 22 tvrzení. U každého z těchto tvrzení jsou účastníci vyzváni, aby výběrem jedné z pěti možností uvedli, do jaké míry toto tvrzení odráží jejich vlastní praxi. Pět možností odpovědí je organizováno vzestupně, což odráží celkovou logiku postupu DigCompEdu a konkrétní postup typický pro každou kompetenci. U většiny položek tento postup sleduje strukturu (0) žádné zapojení - (1) částečná znalost - (2) příležitostné použití - (3) zvýšení rozmanitosti / intenzity - (4) systematické / komplexní použití. V některých případech běžnější digitální praxe, např. digitální komunikace nebo hledání digitálních zdrojů, byly spojeny dvě možnosti počáteční odpovědi a jako další možnost byla přidána pokročilejší kategorie představující úroveň Lídr (C1).

Při porovnání tohoto postupu s modelem DigCompEdu je zřejmé, že ve většině případů je formulace možností odpovědí reprezentativní pro první čtyři úrovně znalostí, přičemž první dvě možnosti odpovědí představují úroveň A1 a úroveň poslední odpovědi B2. Aktivity typické pro úroveň C1 jsou výslovně zahrnuty pouze jako možnosti odpovědí v oblastech 1 (1.1, 1.2, 1.3) a 2 (2.1, 2.2). Toto rozhodnutí zaměřit se hlavně na úrovně znalostí A1 až B2 bylo založeno na počátečních pilotážích s učiteli. Tyto studie ukázaly, že mnoho učitelů s nižším spektrem kompetencí ztratilo sebevědomí a na začátku dotazníku se od nástroje odhlásilo. Zpochybňovali platnost a užitečnost nástroje, který je „přinutil“ volit možnosti nízké odpovědi v oblastech, kde měli pocit, že okolnosti jim nedovolily dosáhnout vyššího skóre. Učitelé, kteří v současné době mohou být v tomto oboru klasifikováni jako „Lídr“, obvykle vynikají systematickým přístupem k používání digitálních technologií a výběrem smysluplných (pedagogických) kritérií ze široké škály možností. V důsledku toho byly dvě možnosti s nižší odpovědí přeformulovány tak, aby se výslovněji zmiňovaly o vnějších faktorech jako o klíčových omezeních pro vyjádření a rozvoj schopností člověka, zatímco nejvyšší úroveň byla přeformulována tak, aby vystihovala charakteristiky současných Lídrů.

Pravidlo bodování pro nástroj přiděluje 0 bodů možnosti nejnižší odpovědi, 1 druhé nejnižší atd., Takže maximální počet bodů na položku je 4. Maximální celkový počet bodů je 88. Tato metoda výpočtu úrovně kompetencí DigCompEdu prošla pilotážemi a ukázala se být validní, přičemž se vycházelo z toho, že osoba, jejíž kompetence osciluje kolem odpovědí „Příležitostné použití“, tj. skóre 44, by měla být na úrovni Praktik (B1); osoba důsledně volící možnost „Ano“, tj. skóre 66, by měla být na úrovni přechodu mezi Odborník (B2) a Lídr (C1). Proto bylo rozhodnuto, s výhradou dalšího testování a výzkumu, že úroveň Nováček (A1) se bude pohybovat u skóre pod 20, kategorii Objevitel (A1) u skóre mezi 20 a 33. Skóre mezi 34 a 49 je odpovídá úrovni Praktik; skóre mezi 50 a 65 úrovni Odborník (B2), čímž se vzdálenost mezi horní hranicí kategorie Objevitel (A2) a spodní hranicí kategorie Lídr (C1) rozdělí na dvé poloviny. Skóre mezi 66 a 80 se připisuje úrovni Lídr (C1) a na úroveň Průkopníků (C2) by se kvalifikovali pouze ti, kteří vyberou nejvyšší možnost pro alespoň dvě třetiny z 22 kompetencí.

2. Překlad termínů a úpravy nástroje

Při překladu, adaptaci a úpravách nástroje jsme důsledně vycházeli z doporučení Evropské komise. Pro překlad jednotlivých termínů jsme využili formulací, které jsou v českém prostředí již známé z překladu rámce DigCompEdu.

Případné návrhy a doporučení na zpřesnění nebo úpravu prosím zasílejte emailem na adresu contact@scio.cz.

Creative Commons LicenseToto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ - Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní. Pro zobrazení licenčních podmínek navštivte https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/